بیش از یک دهه پیش، ظهور پدیده‌ شبکه‌ های اجتماعی دریچه‌ ای را پیش‌ روی شرکت ‌ها برای بازاریابی رایگان کالاها و خدماتشان باز کرد. شرکت ‌ها با استفاده از فیسبوک و توییتر توانستند سود قابل ‌توجهی کسب کنند، شهرت برند خود را بالاتر ببرند و به آگاهی در سطح جهانی برسند. امروزه الگوی رفتار مشتری برای ارتباط با برندها از سمت استفاده از شبکه ‌های اجتماعی به سمت اپلیکیشن‌ های پیام‌ رسان مانند واتس ‌اپ و تلگرام تغییر مسیر داده است. این الگوی نوظهور، تجارت تعاملی نام دارد. این الگو عبارت است از این که شرکت ‌ها چگونه از ربات ‌های چت خودکار خود برای تعامل با مشتریان از تمام کانال‌ های ارتباطی استفاده می‌کنند. با حضور تجارت تعاملی، جهانِ تجارت یک پلتفرم بی ‌نظیر برای کسب درآمد به دست آورد.

 

-چرا تجارت تعاملی باعث کسب درآمد می‌ شود؟

برای فهمیدنِ این که چرا تجارت تعاملی می ‌تواند برای یک شرکت درآمدزا باشد، باید نگاه دقیق ‌تری به الگوهای محرکِ این مفهوم نوظهور بیندازیم:

 

-تبادل ‌پیام:

امروزه مردم بیشتر وقت خود را در اپلیکیشن‌ های پیام ‌رسان می‌ گذرانند. در حقیقت یکی از بزرگترین وب‌ سایت ‌های تجاری-اقتصادی به نام Business Insider گزارشی در این مورد ارائه کرد که اپلیکیشن‌ های پیام‌ رسان چگونه از پلتفرم ‌های شبکه‌ های اجتماعی پیشی گرفتند. همان طور که امروزه افراد وقت بیشتری را در اپلیکیشن‌ های چت فیسبوک، واتس ‌اپ و تلگرام می ‌گذرانند، شرکت‌ های تجاری باید به فکر نوشتن اپلیکیشن ‌هایی باشند که در این حوزه قرار بگیرند.

 

-ربات ‌های چت:

دومین الگوی محرک تجارت تعاملی، ظهور ربات‌ های چت است. تکنولوژی سهم بزرگی در پیشرفت ربات ‌های چت داشته. این ربات‌ ها، هوش ‌های مصنوعی با قابلیت یادگیری ماشینی و پردازش زبان طبیعی انسان هستند. این ربات‌ ها در حال همه ‌گیر شدن هستند و تعداد بیشتری از آن ها را هر روزه در وب ‌سایت ‌ها و اپلیکیشن ‌ها می ‌بینیم که در تلاش برای ارائه‌ دائمی خدمات به مشتریان (در شرایطی که ارائه ‌اش برای انسان‌ ها مقدور نیست) هستند. در نتیجه‌ بهبود و پیشرفت دائمی این ربات ‌ها، شرکت ‌ها می ‌توانند یک تجربه‌ مشتری مخصوص و بی ‌نظیر داشته باشند.

با توجه به افزایش استفاده از اپلیکیشن ‌های پیام ‌رسان و توسعه‌ چت ‌بات ‌ها، تجارت تعاملی نقطه‌ اتصال این دو تکنولوژی خواهد بود. تجارت تعاملی باعث می ‌شود افراد از اپلیکیشن ‌ها برای سفارش غذا یا انتقال کتاب استفاده کنند و شرکت ‌ها نیز از این خدمات برای ارتباط با افراد از طریق بستر گفتگو با ربات ‌های چت، بهره ببرند.

 

-تجارت تعاملی چگونه باعث کسب درآمد می ‌شود؟

اصلی ‌ترین هدف تجارت تعاملی، فهمیدنِ تمام کاربردهای یک اپلیکیشن مشخص و اجرا کردنشان در یک بستر گفتگو است که در آن شرکت ‌ها، می‌ توانند از طریق یک ربات چت با مشتریان خود تعامل داشته باشند. با رسیدن به این هدف، فرصت کسب درآمد قابل ‌توجهی برای آن شرکت به وجود خواهد آمد. تجارت تعاملی از راه ‌های مختلفی به این هدف می‌ رسد، مانند:

 

-مشتریان راغب:

اگر یک شرکت هم‌ اکنون از بستر گفتگویی استفاده می ‌کند که یک ربات چت در آن به ‌کار رفته، آن شرکت می ‌تواند آن ربات را طوری برنامه‌ ریزی کند که محصولات یا خدمات مشابه دیگری را به بازدیدکنندگان پیشنهاد کند. معمولا مشتریان تمام محصولات یا خدمات یک شرکت را نمی ‌شناسند. وقتی ربات چت در حین بازدید افراد از وب‌ سایت، بتواند کاتالوگ کامل محصولات را به مشتری ارائه کند، فروش بالا خواهد رفت چون ممکن است محصول مورد نظر بازدیدکننده در آن کاتالوگ باشد.

 

-هزینه برای تبلیغات:

یک راه دیگر برای کسب درآمد بیشتر از طریق تجارت تعاملی، استفاده از بستر گفتگو به ‌عنوان یک بستر برای تبلیغات است. شرکت ها می توانند ربات‌ های خود را  به صورتی برنامه نویسی کنند تا بتوانند وب‌ سایت‌ همکاران خود را به همراه توضیحات، تبلیغ کنند. اگر این کار باعث ترافیک آنلاین زیادی در آن وب‌ سایت شود، شرکت می ‌تواند در ازای این تبلیغ از همکارانش هزینه دریافت کند.

 

-تجربه‌ مشتری شخصی ‌شده:

این یک حقیقت است که مشتریان وقتی یک برند را انتخاب می ‌کنند، همیشه می‌ خواهند خاص به نظر بیایند. با استفاده از تجارت تعاملی می ‌توان ربات ‌های چت را طوری برنامه ‌نویسی کرد که بتوانند مشارکت مشتریان را جلب کنند. این‌ کار می ‌تواند باعث ارتقای مشارکت مشتری شده و منجر به خرید مجدد مشتریان شود که این امر به معنی سود بیشتر برای شرکت است.

 

-شناسایی مشتریان هدف:

ربات‌ های چت که هوش ‌های مصنوعی بسیار خودساخته با قابلیت یادگیری ماشینی‌ هستند، می ‌توانند طوری نوشته شوند که مثل یک انسان عادی ارتباط برقرار کنند. آن ها همچنین می ‌توانند تشخیص دهند موقعیت مکانی مشتریان کجا است، چه علایقی دارند، چه غذایی را دوست دارند و از چه وب ‌سایت ‌های مشابهِ دیگری بازدید کرده ‌اند. استفاده‌ بهینه از این اطلاعات، می ‌تواند در شناسایی مشتری هدف به شرکت ‌ها کمک کند.

منبع: infinitcontact