بازاریابی محتوا هدفی مشابه با تبلیغات سنتی دارد اما تفاوت های کلیدی ای نیز میان آنها دیده می شود.

فرض کنید شما یک کسب و کار راه اندازی کرده اید و می خواهید کالایی بفروشید یا خدماتی ارائه دهید. اگر کسی کالا یا خدمات شما را نشناسد، چه کسی قرار است از آنها استفاده کند؟ اینجاست که تاکتیک های بازاریابی مانند کانتنت مارکتینگ ( بازاریابی محتوا ) و تبلیغات به کار می آیند.

 

شیوه های سنتی تبلیغات عبارت اند از:

  • تبلیغات چاپی
  • تبلیغات رادیویی
  • تبلیغات تلویزیونی
  • تبلیغات ایمیلی برای مخاطبان خاص
  • تبلیغات ایمیلی

بازاریابان مدت هاست از تمام این کانال های سنتی تبلیغاتی استفاده کرده اند و به درجات از مختلفی از موفقیت رسیده اند.

در سال های اخیر، بازاریابان از شیوه ای جدید در تبلیغات استفاده کرده اند؛ شیوه ای که در آن،  به صورت آنلاین از محتوا برای جذب مشتری به سمت شرکت، کالا، یا خدمات استفاده می کنند. این روش ” بازاریابی محتوایی درونگرا ” یا “Inbound Content Marketing”  نامیده می شود.

 

چه چیزی کانتنت مارکتینگ را متمایز می کند؟

ممکن است هدف نهایی بازاریابی محتوا با تبلیغات سنتی مشابه باشد، اما شیوه انجام آنها متفاوت است. در تبلیغات سنتی، شما در زمانی مشخص به سمت کاربر هجوم می برید و اصلا نمی دانید پیام تان در زمان مناسب، یعنی وقتی آنها بیشترین تابعیت را دارند، به دست شان می رسد یا نه. اما در بازاریابی محتوایی از طریق محتوای آنلاین (یعنی پست مطلب در وبلاگ، صفحات وب، شبکه های اجتماعی یا وایت پیپر) مخاطب را به سمت خود جذب می کنید. زمانی که مشتریان باالقوه از طریق موتورهای جستجوی گوگل، بینگ یا موتورهای جستجوی محبوب دیگر، صفحات اینترنت را برای چیزی مرتبط با کسب و کار شما می گردند، ممکن است مطالب تان در صفحه نتایج این موتورهای جستجو برای آنها نمایان شود و روی آن کلیک کنند. بهترین نکته در مورد بازاریابی محتوایی این است که، مخاطب ای که مطلب را می بیند، به دنبال آن است. این به معنای مشارکت بیشتر و گلایه کمتر از هرزنامه هاست؛ و می تواند منجر به بازگشت هزینه های صرف شده برای بازاریابی محتوایی درونگرا شود. البته نتایج کانتنت مارکتینگ دیرتر از روش های دیگر بازاریابی خودشان را نشان می دهند. طول می کشد که محتوا در موتورهای جستجوی بزرگ دیده شود و صفحه سایت یک شرکت انقدر بازدید داشته باشد که مدام در رتبه بندی موتور های جستجو مقام بالاتری کسب کند. قرار نیست روز اولی که یک کمپین محتوایی راه اندازی می کنید، نتایج خارق العاده ای ببینید و تمام سرمایه تان باز گردد. اما با گذشت زمان و تلاش بیشتر، نتایجی می گیرید که به طرز خارق العاده ای پایدار هستند.