چهار اشتباه که ممکن است در استراتژی بازاریابی محتوا مرتکب شوید!

بازاریابی محتوا یکی از تاثیرگذارترین استراتژی بازاریابی حال حاضر است. در پروسه تولید محتوا، کاری که باید انجام دهید این است که در طول هفته (یا طی یک بازه مشخص زمانی)، تعدادی مقاله یا حتی محتواهای غیرمتنی باکیفیت را به استادی تمام تولید کنید؛ به طوری که طبق معیارهای موتورهای جستجو، بهینه سازی شده باشند، قویاً توجه بصری را جلب کنند و بر معیارهای مخاطب پسند متمرکز باشند؛ سپس آن ها را با فرمت سازمانی عرضه کنید.
در این میان، اشتباهاتی در جریان کار ممکن است رخ دهد که اگر از بروز آن ها جلوگیری کنید، می توانید در دنیای بازاریابی محتوا، مدعی باشید و حرف اول را بزنید.

اشتباهات در استراتژی بازاریابی محتوا :

اشتباه اول: اگر محتوایی که تولید می کنید، آنچنان فوق العاده نباشد.

اصلا مهم نیست محتوای شما چه زمانی منتشر می شود، یا شما برای چه مخاطبی آن را تولید می کنید. به هر حال محتوای ضعیف، از طرف هیچ مخاطبی پذیرفته نخواهد بود. اگر چنین محتوایی خوانده شود، خواننده فایده چندانی از آن به دست نخواهد آورد. مخاطبی که طی خواندن محتوا، متوجه غلط های املایی و گرامری متن شود، بیش از آنکه به مفهوم جمله ها دقت کند، ذهن خود را روی خطاهای نگارشی متمرکز می کند. خبر بدتر آنکه: چنین مخاطبی دیگر تمایلی به مشترک شدن برای خرید محصولات شما، دریافت محتواها، یا دیگر خدمات آنلاین تان نخواهد داشت.
چطور می توانید محتواها را اصلاح کنید و آن ها را بهتر کنید؟ محتواها باید از سبکی مشخص پیروی کنند. محتواها نباید اشتباه تایپی داشته باشند. در تصاویر و صداها (در محتواهای صوتی و تصویری) نباید ایراد و اشکالی وجود داشته باشد. اگر محتواهای فوق العاده و قابل قبولی دارید، آن را بهتر کنید. به عبارت دیگر، بهترین محصولاتتان را توسعه دهید.

اشتباه دوم: اگر محتوای تولیدی تان، برای مخاطب مفید نباشد.

مقاله یا نوشته ای که خوب نوشته شده، اما مفید نیست و مشکلی را حل نمی کند، یا به سوال و مجهولی در ذهن پاسخ نمی دهد، همان قدر مورد عدم پذیرش واقع می شود که متنی با نگارش ضعیف!
چطور می توانید محتواهای خود را سودمند و مفید کنید؟ جواب این سوال در واقع همان نکته ای است که ذهن مخاطبان شما را مشغول کرده است و آن ها را واداشته به دنبال محتوای مفید باشند. سعی کنید سوال ها و نیازهایی که مخاطبان محتوا در ذهن دارند را بیابید و برای آن ها پاسخ سودمندی داشته باشید. با محتواهای تولیدی خودتان، مستقیما به پرسش های ذهنی و خواسته هایشان پاسخ دهید.

اشتباه سوم: اگر تمرکزتان را به جای آموزش دادن و ارائه اطلاعات، بر فروش محصولتان بگذارید.

بازاریابی محتوا در وهله اول بر امر «آموزش» مبتنی است و بحث «فروش» در گام بعدی قرار می گیرد. فراموش نکنید که شما در ارائه خدمات محتوایی خود، هرگز نامی از شرکت خود نخواهید آورد، مگر در پایان مقاله، یا در انتهای ویدئو. هدف شما باید این باشد که به مخاطب خود بیاموزید چطور یک مسئله را حل کند و برای یاری گرفتن در حل مشکل، به چه کسی مراجعه کند. در این صورت، مخاطبان برای دریافت اطلاعات بیشتر، حتما به پایان مقاله یا انتهای ویدئو مراجعه خواهند کرد.

اشتباه چهارم: اگر در موضوعی که محتوا تولید می کنید، آن طور که باید، مجرب و جا افتاده نباشید.

وقتی در حال تولید محتوا با هدف بازاریابی محتوا یا ارائه خدمات هستید، ضروری است که بدانید دارید درباره چه موضوعی محتوا تولید می کنید.
صرفاً خواندن مقاله درباره موضوعی که درباره آن می نویسید، ممکن است کافی نباشد. بنابراین، باید زحمت زیادی بکشید تا مطمئن شوید درباره موضوعی که صحبت می کنید، اطلاعات کافی دارید. مطمئن باشید، بازخورد تلاش هایتان از سوی مخاطبان معجزه آسا خواهد بود.