مروری بر مفهوم محتوای ارزشمند

 

«هر روز چیزهای بیشتر و بیشتری برای یادگیری وجود دارد و به همان مقدار چیزهایی وجود دارد برای مدیریت کردن». این جمله از کیست؟ شاید فکر کنید که این جمله احتمالا باید نقل قولی از یکی از فعالان عرصه های کانتنت مارکتینگ، ارتباطات دیجیتال یا طراحان وب باشد. اما اشتباه می کنید؛ این جمله در حقیقت از یک جراح سرشناس به نام Dr. Atul Gawande است که چک لیست هایی ساده و قابل تطبیق برای جراحی ها ارائه کرد. چک لیست های او هم در اعمال جراحی ساده و هم در جراحی های پیچیده کاربردی بود. (نام کتاب او: The Checklist Manifesto: How to Get Things Right).
در این مقاله، برای کارشناسان تولید محتوا و تیم های بازاریابی محتوا، چک لیستی تهیه شده که پنج ویژگی محوری و اساسی برای تولید محتوای ارزشمند را شناسایی می کند. محتوای ارزشمند باید این ویژگی ها را داشته باشد:
• در دسترس باشد
زمانی که مشغول تولید یک محتوا هستید، به یاد داشته باشید که تا وقتی آن محتوا را مستقیماً برای کاربران ارسال نکرده اید، آن ها باید به دنبال آن بگردند تا پیدایش کنند (حتی وقتی آن را برای مخاطب خود می فرستید هم ممکن است در اینباکس آن ها گم شود و دیده نشود). پس اطمینان حاصل کنید که تیم محتوا، از راهبردهای سئو برای نگارش یا تولید محتوای خود استفاده خواهید کرد تا محتوای شما دستیافتنی و قابل دسترس باشد. با این توضیحات، کلیدواژه هایی که در محتواها به کار می برید باید بر مبنای اهداف شما و نیز بر اساس سرچ های کاربران باشد.
• قابل خواندن و خوانا باشد
بعد از این که کاربران محتوای شما را یافتند، احتمالا آن ها به این فکر می کنند که آیا این محتوا خواندنی است. اگر این سوال درباره محتواهای نوشته شده باشد، طرز نگارش و سبک متن، اولین چیزی است که کاربران به آن توجه می کنند تا بفهمند که آیا می خواهند این محتوا را بخوانند یا نه. بنابراین، اینکه محتوای شما قابل خواندن باشد، نکته ای بسیار مهم است. وقتی صحبت از خوانایی متن به میان می آید، فراموش نکنید که کاربران می توانند متن را با مرور کلی و سریع چشم، ارزیابی کنند تا آن محتوایی که نیاز دارند را بیابند. هر مقاله ارزشمندی که در اینترنت وجود دارد، به مقدار «زمان» ی که کاربر برای جستجو و خواندن مطلب صرف کرده است، احترام می گذارد. بنابراین در استراتژی تولید محتوا به این نکته بسیار باید توجه کرد.
• درک کردنی و قابل فهم باشد
هرچه موضوع محتواها پیچیده تر شود، تولید محتوایی که کاربران بتوانند آن را درک کنند چالش برانگیز تر می شود. برای مثال، درباره یک موضوع خاص مثل خدمات درمانی و بهداشت، وقتی تعداد محتواها و اطلاعات ارزشمند، به مقدار زیاد تولید می شود، می توان آن ها را بر مبنای درجه پیچیدگی یا تخصصی شدن، درجه بندی کرد و در یک مجموعه منظم قرار داد.
• کاربردی باشد
شما محتوا تولید می کنید که مخاطبان آن را بیابند، بخوانند و آن را به کار بندند؛ در واقع، هدف از تولید محتوا و کانتنت مارکتینگ، همین است که محتوا به کار آید. برای رسیدن به این هدف، باید محتوای خود را طوری طراحی کنید که کاربران به راحتی بتوانند سوالات خود را بپرسند یا کامنت بگذارند. شما همچنین می توانید لینک های مرتبط به محتوا را بسط و گسترش دهید.
• قابلیت به اشتراک گذاری داشته باشد
شما باید در محتواهایی که تولید می کنید، انگیزه ای به کاربران بدهید که نوشته یا مقاله شما را به اشتراک بگذارند. می توانید این انگیزه را با اهمیت به اشتراک گذاری مطلب به آن ها یادآوری کنید؛ یا می توانید از آن ها بخواهید اگر از محتوای شما لذت برده اند و استفاده کرده اند، آن را با دوستانشان به اشتراک بگذراند. شما باید ابزارهای هم رسانی و به اشتراک گذاشتن را در سایت یا شبکه اجتماعی خود در دسترس کاربران بگذارید و این فرایند را آسان و کاربردی کنید.